Hur gör man för att spärra kreditkort?

Om du tappar eller blir av med ditt kreditkort så är det viktigt att så snart som möjligt spärra ditt kreditkort. Skulle du bli av med kreditkortet så är risken stor att någon obehörig använder kortet, vilket kan leda till att du som kortinnehavare blir betalningsskyldig om du varit oaktsam med kreditkortet. Så snart du märker att ditt kreditkort saknas eller att transaktioner du inte känner igen görs med kreditkortet så bör du spärra ditt kort. Tänk även på att alltid göra en polisanmälan om ditt kreditkort är stulet. Vi kommer i denna guide gå genom hur du bär dig åt för att spärra kreditkort.

Generellt sett spelar det ingen roll om ditt kreditkort är utgivet från ett större bankinstitut eller av en mindre kreditgivare. Sättet som kreditkortet spärras på är nästan alltid detsamma, den enda skillnaden är att storbankerna har fler kontaktvägar när det kommer till att spärra kreditkort.

Spärra ett kreditkort som är utfärdat av en bank

Om ditt kreditkort är utgivet från någon av storbankerna (exempelvis Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea) så erbjuds du i regel alltid spärrservice via internetbanken, via telefon och genom mobilappen.

Via bankens mobilapp.

Om du sköter dina bankärenden via bankens mobilapp så är detta ett väldigt smidigt sätt att spärra kreditkortet på. För att spärra kortet via mobilappen behöver du först logga in i appen, därefter väljer du kortet och sedan spärra. Ett nytt kreditkort med samma pin-kod skickas sedan ut till din folkbokföringsadress inom några dagar. Kreditkortet spärras med en gång.

Via telefon:

Att spärra sitt kreditkort via telefon är ofta minst lika smidigt som att spärra kreditkortet via mobilappen. Man ringer då sin bank och meddelar att man vill spärra sitt kreditkort. Kreditkortet spärras med en gång.

Via internetbanken:

Om du sköter dina bankärenden via internetbanken så är även detta ett väldigt smidigt sätt att spärra sitt kreditkort på. Logga in på internetbanken med bankdosa eller Bank-ID och välj det kreditkort du vill spärra. Följ sedan instruktionerna på skärmen. Kreditkortet spärras med en gång.

Hur spärrar man ett kreditkort som är utfärdat av en kreditgivare?

När det gäller kreditkort som är utfärdade av andra aktörer än storbankerna så är det i de flesta fall enbart spärrservice över telefon som erbjuds. Men det finns undantagsfall där man kan spärra sitt kreditkort via kreditgivarens mobilapp ett exempel på en aktör som har en mobilapp är Collector Bank. Vi har här under sammanställt en lista över telefonnummer och andra kontaktvägar för att spärra ditt kreditkort:

KreditkortTelefonnummer
American Express Gold0771-295 600
American Express Green0771-295 600
American Express Platinum0771-295 600
AudiKortet047-658 71 80
BRA Mastercard08-509 28 500
Bank Norwegian Kreditkort0770-457 766
Barncancerfonden Nallekortet08-701 46 67
British Airways Kreditkort0771-112 233
British Airways Mastercard Classic0771-112 233
British Airways Mastercard Premium0771-112 233
Bynkkortet VISA020-700 700
Circle K Mastercard08-14 71 70
Coop Betala Efter0771-171 717
Coop Mer0771-171 717
Danske Bank Platinum0771-570 570
Easycard010-161 00 60
Easyliving010-161 00 60
Ecster Kreditkort08-701 46 67
Eurocard Gold08-146 73 7
Eurocard Platinum08-14 67 57
Everydaycard08-402 57 54
Forex Kreditkort0771-22 22 21
Gekas Ullared Shoppingkortet08-701 46 67
Hammarbykortet0771-717 710
Handelsbanken Allkort0771-778 899
Handelsbanken Platinum0771-778 899
ICA Banken Bankkort Plus033-474 790
Ikano kort047-688 000
Klarna Kort08-120 12 000
Komplett Bank Mastercard08-403 09 600
Lunar+46 313 61 60 10
Lansforsakringar kreditkort040-633 80 00
Lan & Spar Bank Mastercard040-205 600
Marginalen Traveller0771-717 710
Marginalen Gold0771-717 710
Moregolf Mastercard0771-363 636
MQ Mastercard08-701 46 67
NK Nyckeln08-762 80 00
Nordea Credit0771-224 488
Nordea Gold0771-224 488
Nordea Mastercard Silver010-219 12 12
Nowo Kreditkort08-609 04 77
OKQ8 Kreditkort08-506 80 000
P.F.C. Kort08-662 96 00
Preem Mastercard047-658 71 40
Rebilla-kortet08-400 07 040
Revolut Metal+44 20 3322 8352
Revolut Premium+44 20 3322 8352
Revolut Standard+44 20 3322 8352
Radda Barnen Kreditkort08-698 90 00
SAS Eurobonus World08-146 85 5
SAS Eurobonus World Premium08-146 85 5
SEAT Kortet0771-365 365
SEB Credit08-147 42 0
SJ Prio Vit08-559 51 400
Scandic Friends Mastercard08-146 83 0
Shell Mastercard047-658 70 65
Sjoraddningsallskapet Mastercard0775-790 090
Skandiabanken Visa Kreditkort0771-555 500
Skoda Kortet Visa020-727 070
Supreme Card Gold0774-400 130
Supreme Card Woman0771-112 233
Supreme Card World0771-112 233
Swedbank Kreditkort0771-480 040
Swedbank Kreditkort Guld0771-288 000
Swedbank Kreditkort Platinum0771-420 010
Villabanken Kreditkort040-205 605
Volvokortet031-838 800
re:member flex0771-150 015
re:member more0771-150 015

Viktigt att känna till om borttappat kreditkort

När du ansöker om ett kreditkort och kreditgivaren (banken) beviljar din ansökan så ingår ni ett avtal. Vad avtalet säger är beroende på kreditgivare, men det är inte ovanligt att det finns en klausul angående bedrägerier och borttappade kort i avtalet.

Klausulen brukar även säga att man ska vara försiktig med sitt kreditkort och att om man varit oaktsam med kreditkortet så kan man komma att bli betalningsskyldig för de obehöriga transaktioner som kan utföras med ett borttappat kreditkort. Typexempel på oaktsamhet kan vara att man har koden till sitt kreditkort nedskriven i plånboken, eller att man rent utav har lånat ut sitt kreditkort. I dessa fall kan alltså du som kortinnehavare bli betalningsskyldig.

Om du upptäcker att ditt kreditkort är borttappat, stulet eller att obehöriga transaktioner görs med ditt kreditkort så är det alltså viktigt att så snart som möjligt spärra kreditkortet. De eventuella transaktioner som kan göras med ditt kort efter du har förlustanmält det är du som kortinnehavare inte skyldig att betala.

Det är även viktigt att du gör en polisanmälan om ditt kreditkort har blivit stulet, eller om transaktioner görs med ditt kreditkort som du inte har godkänt eller ligger bakom.

Förlust av kreditkort utomlands

Att förlora sitt kreditkort hemma i Sverige är känns inte roligt, men värre kan det kännas när man gör det utomlands. Många förlitar sig på att alltid ha ett kreditkort till hands när man reser utomlands, och andra har det som en extra säkerhet om pengarna skulle ta slut på det vanliga bankkortet. Om man förlorar sitt kreditkort vid utlandsresa så ska kreditkortet spärras så snart som man upptäcker att man saknar sitt kort.

Majoriteten av kreditgivarna har en specifik spärrservice för de som befinner sig i utlandet, och i många fall kan man få ett ersättningskort direkt på plats. En del kreditgivare har även lösningar så att man kan få en kontantutbetalning för att kunna fortsätta semesterresan med pengar på fickan. Vilka telefonnummer som gäller för spärrservice i utlandet varierar beroende på kreditgivare.

Borttappat kreditkort

Ibland är oturen framme och man tappar bort sitt kreditkort. Även i dessa fall är det viktigt att spärra sitt kreditkort så att ingen obehörig använder kreditkortet. Viktigt att veta är att när väl kreditkortet är spärrat så brukar det inte gå att spärra upp kreditkortet, utan skulle kreditkortet dyka upp igen så rekommenderar vi dig att klippa kreditkortet och invänta ett ersättningskort.

Skydda dig mot bedrägerier

Som nämnt här ovanför så har du som kortinnehavare ingått ett avtal med kreditgivaren. Avtalet har ofta en klausul gällande oaktsamhet, vilket innebär att om man exempelvis inte skyddar sin PIN-kod så kan man bli betalningsskyldig för de transaktioner som gjorts med kreditkortet.

Viktigt att tänka på är att alla bedrägerifall och stölder inte längre sker ”på gatan”, utan att bedrägerierna och kortstölderna nu även har flyttat ut på internet och att dina kortuppgifter kan komma på vift utan att du själv vet om det. I dessa fall handlar det ofta inte om oaktsamhet – men det är fortfarande viktigt att skydda sig mot bedragarna.

Vi har därför samlat ihop ett gäng tips på hur du kan undvika att få dina uppgifter stulna och skydda dig mot eventuella bedragare:

  • Banken ringer aldrig upp dig och ber dig signera saker med Bank-ID. Om banken vill dig något så kontaktar de dig oftast brevledes. Om någon skulle ringa upp dig och be dig signera någonting med Bank-ID så är oftast det bästa att bara lägga på luren. Om du är osäker efter ett samtal så kan det vara en god idé att ringa upp din bank efter samtalet och fråga om dom har några aktiva ärenden mot dig.
  • Lämna aldrig ut dina kontouppgifter. Om du blir kontaktad och blir ombedd att lämna ut dina kontouppgifter eller din PIN-kod så är det garanterat någon som vill åt dina pengar.
  • Ser en butik oseriös ut? Googla. Det händer att man hittar e-butiker som ser oseriösa ut, i dessa fall rekommenderar vi dig att Googla på butikens namn, eller på företaget bakom butiken. Om du inte hittar några recensioner eller liknande kring företaget så kan det ofta vara bra att inte handla från butiken i fråga.
  • Ha alltid ditt kreditkort under uppsikt. Att lämna ifrån sig sitt kreditkort är sällan en bra idé. Försök att alltid ha ditt kreditkort under uppsikt.
  • Memorera din PIN-kod. Att skriva ner sin PIN-kod och förvara den i plånboken alternativt i mobiltelefonen är sällan en bra idé. Om PIN-koden skulle komma i orätta händer så kan det gå illa, och det kan hända att du blir betalningsskyldig mot kreditbolaget.
  • Lägg in en köpgräns på ditt kreditkort. Hos många banker kan du ställa en in köpgräns, ta till vara på detta.
  • Spärra ditt kreditkort för utlandsköp. Om du inte befinner dig i utlandet så kan det vara en god idé att spärra kreditkortet för utlandsköp.

Slutligen så vill vi poängtera hur viktigt det är att faktiskt göra en polisanmälan om du drabbats av stöld eller bedrägeri. En polisanmälan är viktigt oavsett om du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök eller ett genomfört bedrägeri. Polisanmälan kan göras på via e-tjänsten på Polisens hemsida.