Kreditkort historia

Kreditkortens uppkomst och genombrott

Idén om ett kreditkort i någon form föddes långt innan det första moderna kortet såg dagens ljus. Redan på 1890-talet började varuhus i USA ge ut metallbrickor (s.k. charge coins) till trogna kunder för betalning på kredit. Konceptet figurerade till och med i litteraturen – i Edward Bellamys framtidsroman En återblick från 1888 nämns ett “credit card” (i den svenska översättningen kreditkort) som ett betalmedel år 2000. Det skulle dock dröja till mitten av 1900-talet innan kreditkortet i modern mening skapades.

Det första allmänna kreditkortet

Det första allmänna kreditkortet uppfanns 1950 i USA av affärsmannen Frank McNamara.​ En ofta återberättad episod ligger bakom uppfinningen: McNamara glömde sin plånbok vid ett restaurangbesök 1949 och insåg behovet av ett alternativ till kontanter​. Han grundade då företaget Diners Club, som lanserade ett litet pappkort giltigt hos utvalda restauranger och hotell – världens första multipartner-kortsystem. Diners Club-kortet blev snabbt populärt som betalningsmedel med månadsfaktura, och banade väg för idén att kunder kunde handla nu och betala senare​.

Fler kreditkort börjar tillverkas

Under slutet av 1950-talet började fler aktörer utveckla kreditkort. American Express – dittills känt för resecheckar – lanserade sitt första betalkort 1958, och redan första dagen ansökte 275 000 personer om ett Amex-kort. Samma år introducerade Bank of America BankAmericard, det första kreditkortet som tillät kunderna att inte bara skjuta upp betalningen utan även delbetala sin skuld över tid.

En framgångsresa påbörjades

BankAmericard blev en enorm framgång i Kalifornien och kom senare att byta namn till VISA år 1976. Under 1960-talet började kreditkortskonceptet spridas globalt. Flera banker gick samman 1966 och bildade Interbank Card Association, som lanserade Master Charge – förlagan till Mastercard – och knöt ihop banker i ett gemensamt nätverk.

Även i Europa växte lokala initiativ fram: Eurocard introducerades i Sverige 1964 av Marcus Wallenberg Jr. som en utmanare till American Express​. Eurocard samarbetade från 1968 med Master Charge-nätverket, vilket gjorde att deras kort accepterades i båda systemen​.

Kreditkort inte längre bara för de rika

Från att initialt ha varit exklusiva för affärsresenärer och välbärgade spred sig kreditkorten snabbt till en bredare allmänhet. Mot slutet av 1960-talet och under 1970-talet ökade antalet kortinnehavare explosionsartat i många länder. I USA började olika butiks- och bensinkort trängas i plånböckerna, och i 1970-talets Sverige sjufaldigades antalet utgivna plastkort. År 1979 gick det över 40 kort per 100 svenskar, vilket motsvarade drygt ett kort per vuxen – en anmärkningsvärt hög siffra internationellt. Kreditkort hade därmed gått från nischad nyhet till ett populärt betalningsverktyg på bred front.

Stora förändringar och innovationer inom branschen

Allt eftersom kreditkort användes av fler människor och på fler platser, genomgick branschen stora förändringar och innovationer. En tidig milstolpe var övergången från kort knutna till enstaka företag till allmänna kreditkortsnätverk. Diners Club var först med ett multipartner-kort, men det var bankernas inträde som verkligen formaliserade marknaden. BankAmericards idé med löpande kredit (att kunder kan bära kvarvarande skuld till nästa månad) revolutionerade affärsmodellen. Andra banker följde efter, och samarbeten som Interbank/Master Charge gjorde att kunder kunde använda samma kort på många olika banker och butiker. Så småningom antog dessa nätverk globala varumärken – Visa och Mastercard – som blev dominerande över hela världen.

Lojalitetsprogram introduceras

Under 1980-talet och 1990-talet förfinades kreditkortens erbjudanden. Företagen införde lojalitetsprogram för att locka kunder att använda korten oftare. Till exempel lanserades ett av de första bonusprogrammen med cashback 1986, när Sears introducerade Discover Card med återbäring på köp. Även flygbolagens bonusmil började kopplas till kreditkort under tidigt 1980-tal, vilket knöt samman resande och kreditkortsanvändning. Kreditkortsutgivarna anpassade sin marknadsföring för att sudda ut gränsen mellan kredit som en lyx för ett fåtal och ett praktiskt betalningssätt för gemene man.

Exklusiva kort som Gold– och Platinum-kort infördes (Amex Gold kom 1966 och Platinum 1984) för att erbjuda premiumförmåner åt de mest köpstarka kunderna, medan standardkorten blev tillgängliga för nästan vem som helst med godkänd kredit.

Nedan sammanfattas några viktiga milstolpar och innovationer i kreditkortsbranschens historia:

ÅrInnovation / HändelseBetydelse
1950Första moderna kreditkortet (Diners Club)Multipartner-kort möjliggör kreditköp på flera ställen.
1958BankAmericard lanseras (senare Visa)Inför löpande kredit och banar väg för globala nätverk.
1964Eurocard grundas i SverigeEuropeisk utmanare till Amex; början på nordiskt kortsamarbete.
1966Interbank/Master Charge startarBanker bildar gemensamt nätverk – grunden till Mastercard.
1970-talExplosionsartad ökning av kortanvändningKreditkort blir vanliga bland konsumenter internationellt.
1979Mastercard och Visa etableras i SverigeInternationella kortnätverk får fäste på den svenska marknaden.
1986Discover Card inför cashbackBonus och lojalitetsprogram blir branschstandard.
2000-talOnline-handel och digitala plånböckerKreditkort integreras i e-handel, Apple Pay m.fl. växer fram.

Teknologiska framsteg som format kreditkorten

Parallellt med affärsutvecklingen har teknologiska framsteg spelat en avgörande roll i kreditkortens historia. Från enkla pappers- eller plastkort med präglade siffror har korten blivit högteknologiska nycklar till våra konton, med ständigt förbättrad säkerhet. Här är några av de viktigaste tekniska milstolparna:

  • Standardiserat plastkort (1960-tal): Under 1960-talet ersattes pappkort med standardiserade plastkort, vilket gjorde dem mer hållbara och kompatibla med olika terminaler. Svenska banker enades 1983 om ett gemensamt format, och globalt blev ID-1 (85,60 × 53,98 mm) standard, ett format som används än idag.
  • Magnetremsa (1960-tal): Magnetremsan infördes på kort på 1960-talet och ersatte den mekaniska imprinter-tekniken. Den möjliggjorde elektronisk verifiering och effektivare betalningar, vilket banade väg för globala onlinesystem. Trots sin dominans i decennier visade sig säkerhetsproblem, då remsans data kunde kopieras (skimming).
  • PIN-kod och chip (1980-tal–1990-tal): För att öka säkerheten utvecklades kort med EMV-chip på 1980-talet som ett säkrare alternativ till magnetremsan. Chipet lagrar krypterad information och skapar unika koder för varje transaktion, vilket försvårar bedrägerier. Samtidigt blev PIN-koden standard för att verifiera köp. Chip-och-PIN spreds snabbt i Europa på 1990-talet, medan USA införde tekniken först på 2010-talet.
  • CVV-kod (1990-tal): Med ökande distanshandel behövdes extra säkerhet. CVV-koden, de tre eller fyra siffrorna på kortets baksida, infördes 1997 av Mastercard för att bevisa att köparen har kortet vid kort-not-present-köp. Snart följde andra kortnätverk efter, och CVV blev ett effektivt verktyg mot bedrägerier online.
  • Kontaktlösa betalningar och digitala plånböcker (2000-tal): Under 2000-talet har NFC-teknik integrerats i kreditkort, vilket möjliggör kontaktlösa betalningar för snabbare och smidigare transaktioner. Den används även i mobila plånböcker som Apple Pay och Google Pay, där betalningar skyddas med kryptering och biometrisk autentisering. Framtiden kan göra det fysiska kortet överflödigt, där fingeravtryck eller en smartphone räcker för köp.

Kreditkortens utveckling i Sverige – en spegel av den globala trenden

De första kreditkorten: Från metallbrickor till plastkort

Sverige har en särpräglad och tidig relation till kreditkort. Redan på 1920-talet introducerade varuhuset NK (Nordiska Kompaniet) små präglade kreditbrickor i metall för sina bästa stamkunder. Dessa brickor – en tidig form av kreditkort – var en statussymbol och ett praktiskt sätt att handla på kredit i varuhuset. På 1950-talet tog NK nästa steg och blev först i Sverige med att ge ut ett modernt plastkort i samarbete med Diners Club. NK-kortet, som lanserades 1959, ersatte de gamla papperskontobevisen och visade på den prestige och framtidstro som förknippades med kreditkort. Samtidigt bildades Stockholms Konto-Ring AB (1959), ett konsortium av 56 handlare i Stockholm som tillsammans började acceptera kontokort – ett tecken på att även handlarna såg potentialen i det kontantfria köpet.

1960-talet: Internationella kort gör entré

I början av 1960-talet började de första internationella korten göra entré i Sverige. Diners Club knöt upp kunder via NK, och American Express dök upp som ett exklusivt betalkort för affärsresor. År 1964 grundade Skandinaviska Banken det svenska Eurocard som ett eget kortnätverk och alternativ till Amex. Eurocard blev snabbt framgångsrikt och expanderade även utomlands under slutet av 1960-talet. Parallellt lanserade de svenska affärsbankerna egna lokala kontokortslösningar – till en början begränsade till regioner eller enskilda städer. Flera av dessa gick snart samman i Köpkort AB (startat 1962), som blev det första rikstäckande kreditkortsföretaget i Sverige. Köpkort AB utgav ett svenskt kreditkort och lade grunden för samarbete mellan bankerna kring kort.

1970-talet: Kortens genomslag i Sverige

1970-talet blev en expansionsperiod. Sverige framstod tidigt som ett föregångsland i Europa när det gäller kortanvändning. Som nämnts fanns det redan 1979 i genomsnitt ett kort per vuxen svensk – en mix av kreditkort, betalkort och bensinkort – vilket bara Storbritannien kunde matcha vid den tiden. De internationella kortjättarna gjorde dock entré något senare här än i en del andra länder, delvis eftersom den svenska marknaden redan hade egna kortsystem. Master Charge/Mastercard introducerades i Sverige först 1979 via Köpkort AB, och Visa (tidigare BankAmericard) började spridas i landet under slutet av 1970-talet och tidigt 1980-tal, bland annat genom den fristående aktören Interconto. Det unika var att Interconto, som inte var en bank, tilläts ge ut Visa-kort med både Visas logotyp och sitt eget företagsnamn – något som aldrig tidigare hänt inom Visa-nätverket. Detta illustrerar hur Sverige gick sin egen väg i kortens tidiga historia.

1980- och 90-talet: Digitalisering och global integration

Under 1980- och 90-talet integrerades Sverige allt mer i den globala kreditkortsmarknaden. Eurocard gick samman med europiska kortnätverk och är idag en del av Mastercard-familjen. Svenska banker började erbjuda Visa och Mastercard till breda kundgrupper, ofta kombinerade med bankomatfunktion och senare även betalfunktion (debet). Säkerhetsteknik som chip och PIN implementerades relativt tidigt. Redan i slutet av 1990-talet började många svenska kort byta från enbart magnetremsa till chip, i takt med att Bankomat- och betalterminaler uppgraderades. År 2001 infördes BankID och 3D Secure-lösningar för säkra internetköp, vilket ytterligare tryggade användningen online.

2000-talet och framåt: Kreditkort i en digital värld

Idag är kreditkortsanvändningen utbredd men balanserad i Sverige. En majoritet av vuxna svenskar har minst ett kreditkort, men de flesta använder dem främst för bekvämlighet och bonusar snarare än för att finansiera köp på lång kredit. Det är relativt vanligt att man betalar hela sin kreditkortsräkning varje månad för att undvika ränta – en skillnad mot till exempel USA, där många bär stora kortskulder över tid. Kreditkortsskulder utgör en mindre del av hushållens totala skuldsättning i Sverige jämfört med lån som bolån, även om den totala kortskulden har ökat stadigt under senare år. Enligt Finansinspektionen och UC har antalet utfärdade kreditkort fortsatt att öka, och det finns en växande grupp som använder kreditkort som en långsiktig kreditlösning, vilket kan leda till ökade skuldproblem.

Avslutning

Från den första signaturen på ett Diners Club-kort till dagens kontaktlösa betalningar har kreditkortens historia varit en berättelse om innovation, anpassning och globalisering. Varje steg – uppkomsten av internationella nätverk, införandet av chips och PIN-koder, framväxten av lojalitetsprogram och skärpningen av regelverk – har gjort kreditkorten till vad de är idag: ett av våra mest använda och pålitliga betalningsmedel.

Kreditkortens globala utveckling speglas tydligt i Sverige, där vi tidigt tog till oss plastkorten och idag är på god väg mot ett nästan kontantfritt samhälle. Med utgångspunkt i historien kan vi ana att framtidens betalningar kommer att bli ännu smidigare och säkrare – men oavsett form lär kreditkortsidén, att köpa nu och betala senare, bestå som en röd tråd i vårt ekonomiska landskap.