Kundservicetest företag

Hur vi bedömer kundservicen

För att kunna göra en rättvis bedömning av alla kreditkortsföretag så har vi ställt samma frågor till alla. Vi kommer att bedöma hur snabbt de svarar, hur hjälpsamt/informativt svar vi får tillbaka och något vi kallar ”extra-service” – där bedömer vi om det erbjuds extra hjälp utöver enbart svar. Så som vägledning eller motfrågor till oss.

Frågor vi ställt

Vi har ställt 3 allmänna frågor som vi tycker ett kreditkortsföretag bör kunna svara på, utan problem. Dessa frågor är:

  1. Hur hanterar ni misstänkt bedrägeri eller obehöriga transaktioner?
  2. Kan jag koppla kortet till digitala betalningsmetoder?
  3. Finns det möjlighet att frysa kortet temporärt?

Företagen som blivit utfrågade är Bank Norwegian, Nordea, Resurs Bank och Collector Bank.

Vinnaren av bäst kundservice år 2025


🏆 Bank Norwegian

Bank Norwegian var solklart den stora vinnaren i kundservice-testet år 2025, genomförd av Kreditkortsval. Genom en väl tränad AI-robot så fick vi tillbaka informativa och snabba svar som dessutom var helt korrekta. Vi fick alternativ genom ”knappar” som vi kunde följa för att lösa problemen på våra frågor, vilket skriker ”extra-service” enligt oss. Vi ser inga problem alls med Bank Norwegians kundservice!

BN logo
  • Svarstid: 0 sekunder (AI-robot)
  • Hjälpsamhet i svaret: 5/5
  • ”Extra-service”: 5/5 stjärnor.

Nedan kan ni själva se svaren vi fick från Bank Norwegian i deras chatt-ruta:

Resterande resultat

🥈 Nordea

Nordea placerar sig på en andraplats i vårt kundservicetest. Vi tycker att AI-roboten ger helt okej svar och alternativ till hur man kan gå vidare efter frågan. Tyvärr kunde den inte direkt svara på om man kunde frysa kortet temporärt, utan hänvisade till exempel på alternativa frågor. Vill man ha mer konkreta svar får man slå Nordea en signal eller skicka ett mail till en människa.

Nordea logo
  • Svarstid: 0 sekunder (AI-robot)
  • Hjälpsamhet i svaret: 4/5
  • ”Extra-service”: 5/5 stjärnor.

Nedan kan ni själva se svaren vi fick från Nordea i deras chatt-ruta:

Totalt betyg: 4.5/5

🥉 Resurs Bank

Vi måste säga att resurs bank AI-robot gav dåliga och till en stor del ej relevanta alternativ till hur man kan gå vidare. Roboten skrev inga egna meningar utan gav endast alternativ.

Resurs bank
  • Svarstid: 0 sekunder (AI-robot)
  • Hjälpsamhet i svaret: 2/5
  • ”Extra-service”: 3/5 stjärnor.

Nedan kan ni själva se svaren vi fick från Resurs Bank i deras chatt-ruta:

Totalt betyg: 2.5/5

4. Collector Bank

Collector Banks AI-robot förstod inte alls vad vi frågade efter, på något fråga. De alternativ vi fick var inte heller relevanta tyvärr. Hos Collector Bank är det bäst att ta kontakt med en människa via mail eller telefon för att få korrekta svar – även fast det tar lite extra tid.

Collector bank
  • Svarstid: 0 sekunder (AI-robot)
  • Hjälpsamhet i svaret: 0/5
  • ”Extra-service”: 1/5 stjärnor.

Nedan kan ni själva se svaren vi fick från Collector Bank i deras chatt-ruta:

Totalt betyg: 1.5/5

Jämför snabbt kortföretagen

FöretagBetygTyp av chattChattruta?SvarstidSvarskvalité
BN logo5/5AI-robotJa0 sek5/5
Nordea logo4.5/5AI-robotJa0 sek4/5
Resurs bank2.5/5AI-robotJa0 sek2/5
Collector bank1.5/5AI-robotJa0 sek1/5
Kreditkortstest

Vikten av kompetent och bra kundservice

När vi väljer ett kreditkort fokuserar vi ofta på avgifter, förmåner och räntor. Men något som många glömmer bort är kundservicen – och den kan vara avgörande när problem uppstår.

Snabba svar ger trygghet

Om du har en fråga om ditt kort, vill du ha svar snabbt. Kanske har du tappat bort ditt kort, fått en oväntad avgift eller behöver höja din kreditgräns. En bra kundservice svarar snabbt och effektivt, så att du slipper stressa över ekonomiska frågor. I vårt test fick vi väldigt snabba svar av företagens AI-robotar men svaren höll tyvärr inte alltid hög kvalité.

Kompetens gör skillnad

Det räcker inte att kundservicen svarar fort – de måste också kunna ge rätt svar. Felaktig information kan leda till stora missförstånd. Därför är det viktigt att företagens personal eller AI-robotar är välutbildade och väl tränade med rätt typ av data.

Bra bemötande skapar förtroende

Ingen vill känna sig som en börda när de kontaktar kundservice. Ett vänligt och professionellt bemötande gör stor skillnad. En bra kundservice får dig att känna dig sedd och hörd, vilket stärker förtroendet för företaget. Något vi märkte tydligt i testet var hur vänlig Nordeas AI-robot var, den använde ”emojis” och och vänliga ord!

Är AI-robotar bättre än människor på kundservice?

Det beror faktiskt på. Kollar vi på Bank Norwegians och Nordeas AI-robotar så skulle jag säga att de gav bättre kundservice än vad en människa kan göra. Detta med tanke på att roboten gav ett snabbt och korrekt svar, men erbjöd också bra alternativ till hur man kan gå vidare. Men kollar vi på Resurs och Collector Bank ser vi en helt annan bild. Deras AI-botar var betydligt mer begränsade och gav ofta generiska eller irrelevanta svar.

Sammanfattning av kundservicetestet

Bank Norwegian knep förstaplatsen för bäst kundservice bland kreditkortsföretagen. Deras AI-robot kom med ett kvickt och mycket hjälpsamt svar och erbjöd sedan alternativ till hur man kan gå vidare med sina frågor. De fick ett totalbetyg på 5/5 stjärnor av oss enligt de kriterier vi gått efter.

Vanliga frågor

Vilket kreditkortsföretag hade bäst kundservice?

Bank Norwegian hade helt klart bäst kundservice med ett betyg på 5/5 enligt oss.

Vilket företag hade mest lättåtkomlig service?

Vi tycker att Bank Norwegian hade det. Man fick upp en chattruta längst ner till höger på sidan, direkt.