
Innehållsförteckning
Hur gör jag för att säga upp mitt kreditkort?
Innan du avslutar ditt kreditkort måste du se till att du har betalat av hela skulden på kortet. Se till att ditt saldo är noll innan du avslutar kontot.
Detta kan du göra genom att logga in på ditt konto online eller genom att ringa din bank eller kreditgivares kundtjänst.
Kontakta din bank
För att säga upp ditt kreditkort börjar du med att kontakta din bank, antingen online eller via kundtjänst. Många banker erbjuder möjligheten att göra detta direkt genom deras internetbank eller applikation.
Om du föredrar att prata med någon personligen kan du ringa bankens kundtjänst, vanligtvis under öppettiderna 09:00-18:00 på vardagar.
*OBS! Du kan alltid spärra ditt kreditkort dygnet runt, oavsett var i världen du befinner dig.
Följ bankens anvisningar
När du har kontaktat din bank kommer de att ge dig specifika anvisningar för hur du avslutar ditt kreditkort. Dessa anvisningar varierar mellan olika kortutgivare, så det är viktigt att följa dem noggrant.
Det kan hända att banken ber dig fylla i ett uppsägningsformulär, eller så kan du behöva skicka ett e-postmeddelande från din registrerade e-postadress. Om du inte är säker på hur du ska gå tillväga, tveka inte att fråga personalen hos kundtjänst för ytterligare vägledning.
Bekräftelse på avslut
När du har följt alla anvisningar från banken för att avsluta ditt kreditkort bör du få en bekräftelse på att det har sagts upp. Detta kan vara ett e-postmeddelande eller ett brev som skickas till din hemadress, beroende på bankens rutiner.
Det är viktigt att du sparar denna bekräftelse, så du vet att ditt kreditkort faktiskt är avslutat och inte längre påverkar din kreditvärdighet.
Avsluta kreditkort vs. spärra kreditkort
När du avslutar ditt kreditkort så stänger du ner kreditkortet och tillhörande konto, därefter kan du inte längre använda kortet.
När du spärrar ditt kreditkort så gör du det för att skydda kortet, om det exempelvis har blivit stulet. Efter att du spärrat kortet så skickas ett nytt kreditkort med nya kreditnummer automatiskt hem till din bokföringsadress.
Alternativa sätt att säga upp kreditkort

Via telefonbanken
För att säga upp ditt kreditkort via telefonbanken, kontakta kundtjänst hos din kortutgivare. Tänk på att deras öppettider kan variera, men är oftast mellan kl. 09:00-18:00 på vardagar.
Besök ett bankkontor
Ett annat alternativ är att besöka ett bankkontor personligen. På plats kan du prata med en banktjänsteman som hjälper dig att avsluta ditt kreditkort på ett säkert sätt.
Så avslutar du ditt kreditkort hos olika kortutgivare i Sverige
| Bank | Kontaktväg | Öppettider | Legitimering | Spärra kreditkort |
|---|---|---|---|---|
| Avsluta hos Swedbank | Kundtjänst på 0771 – 22 11 22 eller via internetbanken | Mån – Sön 07:00-20:00 (stängt storhelger) | Anslutning via internetbanken krävs för att ringa kundtjänsten | 08 411 10 11 |
| Avsluta hos SEB | Kundtjänst på 0771 – 36 53 65 eller via internetbanken | Dygnet runt, alla dagar i veckan | Digipass eller Mobilt BankID | 0774 24 24 24 |
| Avsluta hos Handelsbanken | Kundtjänst på 0771 – 77 88 99 eller via internetbanken | Dygnet runt, alla dagar i veckan | Personlig kod eller Mobilt BankID | 020-41 12 12 |
| Avsluta hos Nordea | Kundtjänst på 0771 – 22 44 88 (möjlighet att ringa via mobilappen) | Mån – Sön 08:00-20:00 | Personlig kod eller Mobilt BankID | 08-402 57 10 |
| Avsluta hos Danske Bank | Kundtjänst på: 0752-48 45 42 | Mån – Fre 08:00 – 17:00 Lör – sön 10:00 – 16:00 | Mobilt BankID | 0771-570 570 |
| Avsluta hos Resurs Bank | Kundtjänst på 0771 – 11 22 33 eller via brev till: Resurs Bank AB, Box 222 09, 250 24, Helsingborg | Vardagar 08:00-18:00 | Mobilt BankID / Kopia av ID | 0771-11 22 33 |
| Avsluta hos Re:member | Kundtjänst på 0771-15 00 15 eller via Mina Sidor | Måndag – Fredag 09:00-18:00 | Mobilt BankID | 0771-24 15 00 |
| Avsluta hos Amex | Kundtjänst på 0771 – 29 46 00 | Öppettider: Vardagar 08:00-18:00 | Mobilt BankID | 0771-29 56 00 |
| Avsluta hos SAS Amex | Kundtjänst på 0771 – 29 46 020 | Mån – Fre 08:00-18:00 | Mobilt BankID | 08 14 72 00 |
| Avsluta hos Bank Norwegian | Via MinSida, mobilapp eller registrerad e-postadress: post@banknorwegian.se | Mån – Fre 10:00 till 16:00 | Mobilt BankID | 0770-45 77 66 |
| Avsluta hos Coop | Kundtjänst på 0771 – 17 17 17, Mina Sidor eller hemsida | Vardagar 09:00-18:00 | Mobilt BankID | 08-400 003 02 |
| Avsluta hos ICA Banken | Kundtjänst på 003 – 47 47 47 90, app eller hemsida | Vardagar 08:00-20:00, helger 10:00-16:00 | Mobilt BankID | 033-47 47 90 |
| Avsluta hos Forex | Kundtjänst på 0771 – 22 22 21 eller via hemsida | Vardagar 09:00-17:00 | Mobilt BankID | 771 22 22 21 |
Anledningar att säga upp kreditkort
Det finns flertalet anledningar till varför du kan vilja avsluta ditt kreditkort. Nedan har vi listat de vanligaste.
- Du behöver inte kortet längre
- Du vill stärka din kreditvärdighet och begränsa antalet krediter du har
- Du har skaffat ett nytt kreditkort som passar dig bättre
- Du tenderar att överkonsumera på kreditkortet
- Du ska flytta utomlands och kommer inte vara folkbokförd i landet längre
Frågor och svar
❓Hur tar jag bort mitt kreditkort permanent?
För att ta bort ditt kreditkort permanent måste du kontakta banken eller kreditgivaren och be om att få säga upp ditt kreditkort.
❓Hur avslutar man en kredit?
Först betalar du av den kreditskuld du har, och därefter kontaktar du banken i fråga och ber om att få avsluta krediten.
❓Är det bättre att säga upp ett kreditkort eller låta det säga upp sig självt?
Det är bättre att säga upp det på egen hand om du inte kommer använda kreditkortet mer. Genom att säga upp kreditkortet kan du nämligen stärka din kreditvärdighet.




