Innehållsförteckning
Hur spärrar man ett kreditkort?
Om du tappar eller blir av med ditt kreditkort så är det viktigt att så snart som möjligt spärra kortet. Skulle du bli av med kreditkortet så är risken stor att någon obehörig använder kortet, vilket kan leda till att du som kortinnehavare blir betalningsskyldig om du varit oaktsam med kreditkortet.
Så snart du märker att ditt kreditkort saknas eller att transaktioner du inte känner igen görs med kreditkortet så ska du spärra ditt kort. Tänk även på att alltid göra en polisanmälan om ditt kreditkort är stulet, annars gäller inte eventuella försäkringar.
Generellt sett spelar det ingen roll om ditt kreditkort är utgivet från ett större bankinstitut eller av en mindre kreditgivare – du kan alltid spärra kreditkortet enkelt och dygnet runt. Däremot finns det vissa skillnader i hur du går tillväga.
Spärra ett kreditkort som är utfärdat av en storbank
Om ditt kreditkort är utgivet från någon av storbankerna (exempelvis Handelsbanken, SEB, Swedbank eller Nordea) så erbjuds du i regel alltid spärrservice via internetbanken, via telefon och genom mobilappen dygnet runt.
Efter att du spärra så skickas ett nytt kreditkort med samma pin-kod skickas ut till din folkbokföringsadress inom några dagar.
Via bankens mobilapp.
Om du sköter dina bankärenden via bankens mobilapp så är detta ett väldigt smidigt sätt att spärra kreditkortet på. För att spärra kortet via mobilappen behöver du först logga in i appen, därefter väljer du kortet och sedan spärra.
Kreditkortet spärras med en gång.
Via telefon:
Att spärra sitt kreditkort via telefon är ofta minst lika smidigt som att spärra kreditkortet via mobilappen. Man ringer då sin bank och meddelar att man vill spärra sitt kreditkort. Kreditkortet spärras med en gång.
Observera att det i regel finns ett specifikt telefonnummer du ringer till för spärrtjänst. Du ringer med andra ord inte till vanliga kundtjänsten.
Via internetbanken:
Om du sköter dina bankärenden via internetbanken så är även detta ett väldigt smidigt sätt att spärra sitt kreditkort på. Logga in på internetbanken med bankdosa eller via Bank-ID och välj det kreditkort du vill spärra. Följ sedan instruktionerna på skärmen.
Kreditkortet spärras med en gång.
Hur spärrar man ett kreditkort som är utfärdat av en kreditgivare?
När det gäller kreditkort som är utfärdade av andra aktörer än storbankerna, exempelvis Bank Norwegian eller Resurs Bank, har du i regel samma möjligheter att spärra ditt kreditkort.
Det innebär att du kan spärra kortet via:
- Mobilappen (om banken i fråga har en sådan)
- Per telefon
- Internetbanken (logga in på ditt kreditkonto)
Telefonnummer för att spärra kreditkort
Kreditinstiut | Telefonnummer spärrtjänst |
---|---|
American Express | 0771-295 600 |
Audikortet | 047-658 71 80 |
BRA Mastercard | 08-509 28 500 |
Bank Norwegian | 0770-457 766 |
British Airways Kreditkort | 0771-112 233 |
Bynkkortet VISA | 020-700 700 |
Circle K Mastercard | 08-429 63 00 |
Coop Mastercard | 08-400 003 02 |
Danske Bank | 0771-570 570 |
Collector Easyliving | 010-161 00 66 |
Eurocard | 0774 24 24 24 |
Everydaycard | 08 402 57 54 |
Forex Kreditkort | 08-402 57 73 |
Gekåskortet | 0771-11 22 33 |
Hammarbykortet | 0771-717 710 |
Handelsbanken | 08 411 21 22 |
ICA Banken | 033-47 47 90 |
Ikano | 0476-88 000 |
Klarnakortet | 08-120 120 12 |
Morrow Bank | 08-58 099 699 |
Lunar | Online |
Länsförsäkringar | 08-588 400 11 |
Lån & Spar Bank | 040-205 698 |
Marginalen Bank | 0771-717 710 |
MoreGolf Mastercard | 0771-24 15 00 |
MQ Mastercard | 08-701 46 67 |
NK Nyckeln | 08-762 80 00 |
Nordea | 08-402 57 10 |
OKQ8 kreditkort | 020-65 65 65 |
Preem Mastercard | Online |
Resurs Bank | 0771-11 22 33 |
Revolut | +44 20 3322 8352 |
Rädda Barnen kreditkort | 08-701 46 67 |
SAS Eurobonus | 08-146 85 5 |
SEB Credit | 0774-24 24 24 |
SJ Prio Mastercard | 0774-24 24 24 |
Scandic Friends Mastercard | 0774 24 24 24 |
Shell Mastercard | 0476 – 58 70 65 |
Skandiabanken | 0771 33 20 00 |
Swedbank | 08 411 10 11 |
Volvokortet | 031-83 89 80 |
Re:member | 0771-24 15 00 |
Viktigt att känna till om borttappat kreditkort
När du ansöker om ett kreditkort och kreditgivaren (banken) beviljar din ansökan så ingår ni ett avtal. Vad avtalet säger är beroende på kreditgivare, men det är inte ovanligt att det finns en klausul angående bedrägerier och borttappade kort i avtalet.
Klausulen brukar även säga att man ska vara försiktig med sitt kreditkort och att om man varit oaktsam med kreditkortet så kan man komma att bli betalningsskyldig för de obehöriga transaktioner som kan utföras med ett borttappat kreditkort. Typexempel på oaktsamhet kan vara att man har koden till sitt kreditkort nedskriven i plånboken, eller att man rent utav har lånat ut sitt kreditkort. I dessa fall kan alltså du som kortinnehavare bli betalningsskyldig.
Om du upptäcker att ditt kreditkort är borttappat, stulet eller att obehöriga transaktioner görs med ditt kreditkort så är det alltså viktigt att så snart som möjligt spärra kreditkortet. De eventuella transaktioner som kan göras med ditt kort efter du har förlustanmält det är du som kortinnehavare inte skyldig att betala.
Det är även viktigt att du gör en polisanmälan om ditt kreditkort har blivit stulet, eller om transaktioner görs med ditt kreditkort som du inte har godkänt eller ligger bakom.
Förlust av kreditkort utomlands
Att förlora sitt kreditkort hemma i Sverige är känns inte roligt, men värre kan det kännas när man gör det utomlands. Många förlitar sig på att alltid ha ett kreditkort när man reser utomlands, och andra har det som en extra säkerhet om pengarna skulle ta slut på det vanliga bankkortet. Om man förlorar sitt kreditkort vid utlandsresa så ska kreditkortet spärras så snart som man upptäcker att man saknar sitt kort.
Majoriteten av kreditgivarna har en specifik spärrservice för de som befinner sig i utlandet, och i många fall kan man få ett ersättningskort direkt på plats. En del kreditgivare har även lösningar så att man kan få en kontantutbetalning för att kunna fortsätta semesterresan med pengar på fickan. Vilka telefonnummer som gäller för spärrservice i utlandet varierar beroende på kreditgivare.
Borttappat kreditkort
Ibland är oturen framme och man tappar bort sitt kreditkort. Även i dessa fall är det viktigt att spärra sitt kreditkort så att ingen obehörig använder kreditkortet. Viktigt att veta är att när väl kreditkortet är spärrat så brukar det inte gå att spärra upp kreditkortet, utan skulle kreditkortet dyka upp igen så rekommenderar vi dig att klippa kreditkortet och invänta ett ersättningskort.
Skydda dig mot bedrägerier
Som nämnt här ovanför så har du som kortinnehavare ingått ett avtal med kreditgivaren. Avtalet har ofta en klausul gällande oaktsamhet, vilket innebär att om man exempelvis inte skyddar sin PIN-kod så kan man bli betalningsskyldig för de transaktioner som gjorts med kreditkortet.
Viktigt att tänka på är att alla bedrägerifall och stölder inte längre sker ”på gatan”, utan att bedrägerierna och kortstölderna nu även har flyttat ut på internet och att dina kortuppgifter kan komma på vift utan att du själv vet om det. I dessa fall handlar det ofta inte om oaktsamhet – men det är fortfarande viktigt att skydda sig mot bedragarna.
Vi har därför samlat ihop ett gäng tips på hur du kan undvika att få dina uppgifter stulna och skydda dig mot eventuella bedragare:
- Banken ringer aldrig upp dig och ber dig signera saker med Bank-ID. Om banken vill dig något så kontaktar de dig oftast brevledes. Om någon skulle ringa upp dig och be dig signera någonting med Bank-ID så är oftast det bästa att bara lägga på luren. Om du är osäker efter ett samtal så kan det vara en god idé att ringa upp din bank efter samtalet och fråga om dom har några aktiva ärenden mot dig.
- Lämna aldrig ut dina kontouppgifter. Om du blir kontaktad och blir ombedd att lämna ut dina kontouppgifter eller din PIN-kod så är det garanterat någon som vill åt dina pengar.
- Ser en butik oseriös ut? Googla. Det händer att man hittar e-butiker som ser oseriösa ut, i dessa fall rekommenderar vi dig att Googla på butikens namn, eller på företaget bakom butiken. Om du inte hittar några recensioner eller liknande kring företaget så kan det ofta vara bra att inte handla från butiken i fråga.
- Ha alltid ditt kreditkort under uppsikt. Att lämna ifrån sig sitt kreditkort är sällan en bra idé. Försök att alltid ha ditt kreditkort under uppsikt.
- Memorera din PIN-kod. Att skriva ner sin PIN-kod och förvara den i plånboken alternativt i mobiltelefonen är sällan en bra idé. Om PIN-koden skulle komma i orätta händer så kan det gå illa, och det kan hända att du blir betalningsskyldig mot kreditbolaget.
- Lägg in en köpgräns på ditt kreditkort. Hos många banker kan du ställa en in köpgräns, ta till vara på detta.
- Spärra ditt kreditkort för utlandsköp. Om du inte befinner dig i utlandet så kan det vara en god idé att spärra kreditkortet för utlandsköp.
Slutligen så vill vi poängtera hur viktigt det är att faktiskt göra en polisanmälan om du drabbats av stöld eller bedrägeri. En polisanmälan är viktigt oavsett om du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök eller ett genomfört bedrägeri. Polisanmälan kan göras på via e-tjänsten på Polisens hemsida.