Innehållsförteckning
Åhlens Mastercard
I vår Åhlens Mastercard recension kan du läsa att kortet är ett betalkort som utformats för dig som redan är kund hos Åhléns och som ofta shoppar i deras butiker, både fysiskt och online.
Det är Resurs Bank som står som kreditgivare vilket innebär att kortet också har en rad förmåner du kan nyttja på alla andra köp du gör, men i grunden är detta ett renodlat kreditkort med bonus.
Först och främst så får du med detta kreditkort 0,5 extra bonuspoäng per krona när du shoppar på Åhléns. Som medlem utan kreditkortet får du 1 poäng per krona, vilket innebär att du totalt kan få 1,5 bonuspoäng per krona.
Vidare ger kreditkortet dig 0,5 bonuspoäng per krona för alla andra köp du gör med kortet.
Poängen du samlar in omvandlas till värdecheckar och 1 250 poäng ger dig en värdecheck på 25 kronor. Dessutom hjälper poängen dig att klättra till nya medlemskapsnivåer. Men mer om det strax.
Förutom detta har kreditkortet fri standardfrakt när du beställer från åhlens.se, upp till 60 räntefria dagar per månad och möjligheten att delbetala utan ränta i upp till 10 månader.
Som pricken över i:et får du en kompletterande reseförsäkring när du bokar minst 75 % av en resa med ditt kreditkort.
Digital betalningsmetod
Något som gör detta Mastercard ganska unikt i branschen är att det är ett 100 % digitalt kreditkort. Det finns alltså inget fysiskt kort som du får hemskickat, utan alla betalningar sker via en digital plånbok såsom Apple Wallet eller Google Wallet.
Detta är både smidigare och mer säkert än att använda ett vanligt kreditkort, och är i våra ögon en stor fördel.
Åhléns Club
I samband med att Åhléns Mastercard lanserades så gjorde man även ändringar till lojalitetsprogrammet som numera heter Åhléns Club.
Via programmet får du 1 poäng per krona du spenderar i alla Åhléns varuhus. Dessutom har programmet numera tre olika nivåer som ger dig unika förmåner och personliga erbjudanden.
- Classic: Första nivån har du upp till 1 499 poäng
- Premium: Andra nivån är mellan 1 500 och 4 900 poäng
- VIP: Den mest exklusiva nivån når du efter 5 000 poäng
Sammanfattning
Med sitt nya Mastercard, ett uppgraderat lojalitetsprogram och ett nära samarbete med Resurs Bank har Åhléns lyckats stärka sin konkurrenskraftighet ordentligt på marknaden.
Genom att locka till lojalitet och samtidigt erbjuda bra förmåner och fördelar, kan Åhléns räkna med att etablera sig ytterligare som ett av de ledande detaljhandelsföretagen i Sverige.
Och sist men inte minst delade sa Ayad Al-Saffar, Åhléns ägare och vd, följande vid lanseringen:
“Det gläder mig mycket att vi nu lanserar vårt eget Åhléns Mastercard med en rad fina förmåner till våra medlemskunder. Jag hoppas att alla, både gamla och nya medlemmar, kommer att ta chansen att uppleva alla fantastiska fördelar med både vårt nya Mastercard och förbättrade medlemsprogram, Åhléns Club.”